Friday, April 17, 2015

På middag hos Bo-Erik

Jag hade kunnat använda samma rubrik idag som igår - Vilodag - men det känns lite fantasilöst så dagens avslutning fick slå an tonen i stället.

Vi hade en väldigt sen start idag. Inte förrän vid 11 vaknad värdinnan och då fixade jag fort och lätt fram frukost. Efter den och efter att ha smält maten en stund traskade jag iväg till ortens lokala antikhandel för att se om de fått in några nya stenkakor. Det hade de inte. Vad värre var. De hade släng bort de som de hade, så nu fanns bara vinyl.


Resten av eftermiddagen vilade vi tills Mary föreslog våfflor. Det fick bifall direkt, men så fort hon gjort smeten ringde alltså Bo-Erik och bjöd oss på middag ikväll. Hon gjorde i alla fall våfflorna och tog med dem dit. Där hade de ansträngt sig väldeliga, dukat fint och lagat till en god fläskstek. Det var bara när det drog sig ihop till brunsås, som jag trädde in. Bo-Erik tog fram kokbok men jag tog bort den och visade hur enkelt det är att göra sådant. Och jag gjorde den på en gammal hederlig vedspis!


Far i huset ordnade med brödet och snart satt vi alla till bords och lät oss väl smaka. Helt fria från allt vad Lets Dance och Babben heter satt vi sedan i köket och samtalade om viktigare ting - ortnamns betydelse, kyrkohistoria, rovdjurshantering. Nu är vi tillbaka i baslägret och jag har lagt mig för att orka upp i kristlig tid i morgon bitti.

No comments: