Friday, April 03, 2015

Långfredag

Det föll faktiskt några små flingor tidigt i morse och termometern visade på minus elva när jag Statt upp vid sjutiden. Snart bröt dock solen fram även om den inte lyste lika flitigt idag som igår. Efter frukost var det dock så fint att Anna och jag gick ut och tog min lilla stig in mot grillplatsen där vi började förbereda en liten eld.



Det stod inte på förrän vi hade en rätt ordentlig brasa och då dök även resten av familjen upp. Vi bänkade oss på snökanten och hade det varmt och skönt om lilla stjärten på de liggunderlag jag tagit fram.


Efter någon timme var vi sugna på lite barbecuesås och gamla svärmor kom ut med korvskivor och rimmat fläsk. Feta fläskskivor som grillas över glödande kol blir så jävle gott. Fettet bubblar och sprakar på ytan och droppar fräser mot glöden, när de sipprar ner från fläsket.


Sedan har vi inte gjort så mycket mer idag, men vi poserade framför ingången till boden för att visa snömängden här. I sanningens namn skall jag säga att jag inte skottat allt. Men det var i alla fall en dryg halvmeter snö när jag började bana mig väg in till dörren för att ta ut ved och liggunderlag.


Efter middagen i eftermiddags for Anders åter ner till Boden eftersom han har beredskap och själv traskade jag bort till byns bastu som har öppet varje fredag kväll. Vare sig det är långfredag eller ej. Jag kände bara ett par av gubbarna där, men de verkade veta väl vem jag var. Facebook gör en berömd på en sådan här lite ort.



No comments: