Tuesday, April 21, 2015

I Piratens sällskap

Jag hade egentligen tänkt börja gå igenom alla textilier, som finns gömda och synliga i sovrummet idag. Sortera upp i tvättas, slängas, skänkas. Men allt sådant tar tid och jag vill ju gärna ha bokat tvättstugan bara för detta så jag sköt upp textilierna eftersom jag skall resa bort i morgon.


I stället gosade jag till mig i favorithörnet och satte mig att läsa i en av de årsböcker från Piratensällskapet, som jag skaffat genom diverse antikvariat. Vovven hade det nog inte så roligt. Hon stod länge ute i sin lina och sträckte sig bort mot skogen, men till slut gav hon upp och låt sig bli inburen till sitt sovrum., där hon sedan sov nästan hela tiden.

Observera tomten, Han är med som alltid?
Dagens höjdpunkt blev lunchen som idag bestod av matjessill, potatis, gräddfil, smör och gräslök. Gräslöken har nämligen gått till rejält i vår kryddlåda och det måste ju utnyttjas. Behöver jag säga att det smakade fantastiskt trots att det var gammal potatis. Vi planerar att sätta lite potatis i en sålåda i år så att vi kanske kan få färska fram i sommar.

Eftermiddagen och kvällen bjöd sedan på två perser. Den första upptäckte jag när jag skulle börja packa inför morgondagen. Min kavaj fanns ingenstans. Jag antog att jag glömt den i Paris och jagade upp stackars dottern som i sin tur jagade upp sin man. Lyckligtvis återfann jag senare kavajen, Bakom skyddsnätet i locket till stora resväskan. Så den hade alltså varit med i Paris.


Den andra persen var Elfsborgs match mot AIK. Jag hade stuckit ut hakan i detta ämne förra veckan och fått spydiga kommentarer från vissa tvivelaktiga facebookvänner som håller på huliganerna från Solna. Jag hade ju körsång idag och för första gången någonsin följde jag en allsvensk match. I smyg under körrepetitionen. Det var nog därför Elfsborg vann en rättvis seger mot huliganerna.

No comments: