Saturday, April 11, 2015

I stugan med lillasyster

Idag kom så lillasyster Martina, men ett tag såg det lite osäkert ut. Trafikverket hade som vanligt lyckats fixa till ett signalfel söder om stan, så flera tåg blev försenade, men när det var dags för Norrköpingståget hade de lyckats fixa det hela och tösen kom i tid. Vi for direkt hem till lägenheten och fikade. Anna, som varit förkyld hela veckan, var än krassligare idag och ville stanna hemma och vila, men Martina och jag for ut till stugan.


Där hade vi en synnerligen lugn dag. Martina vågar nog knappt berätta för sina kollegor att hon åkt upp till Stockholm för att sitta ute i skogen och titta på småfåglar. Men det gjorde vi. Fast vi tog en liten promenad också. Till en vacker utsiktsplats en bit bort i skogen, där man ser över sjön från en hög klippa.


Denna lilla promenad hade det goda med sig att den gav en viss aptit och vi gick hem och tände i eldkorgen. Där började vi grilla falukorv. Flera tjocka, goda skivor som åts invirade i tunnbröd. Med senap. Efter detta malde jag kaffe, kokade vatten, sammanförde detta och sedan avnjöt vi härligt vedeldat kokkaffe.


Fram mot femtiden drog vi oss tillbaka för då hade solen gömt sig väl mycket bakom träden. Kvällens program innehöll nu ett besök på en koreansk restaurang på Birger Jarlsgatan, dit vi for med Anna och mötte Anders, Jimmy och Paula, som varit på stan under eftermiddagen. Vi beställde koreansk barbeque som innebar att en grill tändes mitt på bordet och en servitör bar in ett stort fat med grillkött av olika slag, som grillades allteftersom. Allt ackompanjerat av olika såser och grönsaker.


Det var gott och ett väldigt roligt sätt att äta. Vi satt och lastade på köttbitarna lite i taget och åt så fort det blev klart. Det tog lång tid och det kändes bra jämfört med alla de gånger man tryckt i sig sin tallrik på nolltid och sedan varit klar. Nu var vi färdiga efter ett par timmar och då for vi hem och tittade på svt play.

1 comment:

Anonymous said...

Jag vet inte om jag TITTADE så mycket på fåglarna, men lyssnade gjorde jag där jag satt i solen på altanen med fötterna på en stol och resten av mig på en annan. Tittade gjorde jag dock på det lilla muskräk, som smaskade i sig av fågelfröna. Jag har både fällor och musgodis till såna i min stuga!
/systeryster