Saturday, April 04, 2015

Påskafton

Påskafton har firats i lugn stillhet och inleddes med en påskig brunch efter det att morbror Rune (95) varit här, lämnat tidningen han hämtat på stationen och fått sin vanliga fika. Han är alltså lika gammal som min gamle far, men vid full vigör. Kör bil, bor själv (med sin fru lyckligt och väl deporterad på hemmet) och glasklar i skallen. Dock hör han lika illa som gamle far gjorde. 


Till brunchen gjorde vi oss var sin Eggfie dvs. en selfie på ett ägg och här syns min. Mätta och belåtna bänkade vi oss sedan framför middags-TV för att se filmen "Tusen bitar" om Björn Afzelius. Det var en bra dokumentär och jag fick insikt i om vem han var. Jag visste egentligen inget mer om honom än ett han spelat i Hoola Bandoola Band och att han var sexmissbrukare.



Klockan fem var vi bjudna till goda vännerna Jonny och Kicki på påskmiddag. Även om här är rekordmycket snö så har plusgraderna mitt på dagen töat fram asfalten här och var, så den spark svärmor måste ta för att inte halka där det var halkigt, var mest till besvär på barmarken. 



Hos värdfolket möttes vi av detta vackert dukade bord och det gladde mig eftersom jag tidigare idag sett bilder av lillasysters påskbord i Västergötland, inte utan viss avund. Nu kom vi till ett näsan lika fint. Och här bjöds vi idel norrländska specialiteter.



Först rostat bröd med löjrom från Kalix samt rödlök och crême fraiche. Huvudrätten glömde jag fotografera men det var renskav med rostade rotsaker och västerbottekryddat potatismos. Gott.



Till dessert blev det prinsesstårta och kaffe och sedan var det bara att sitta och försöka hålla sig vaken tills det var dags att gå hem. Det fanns dock mycket att prata om kring gamla minnen från byn.



Här slutligen en bild på värdparet, som ordnat denna fina påsksupé. Nu sitter vi hemma i sofforna och ser på ett jubileumsprogram om Eurovisionsschlagerns 60 år. Rätt trivsam ch lagm svårt så att jag skall kunna skriva samtidigt.



2 comments:

Anonymous said...

Lyxmat/syse

Anonymous said...

Riktigt lyxig och god mat. Själv bjöd jag på varmrökt lax med romsås och potatis t lunch och så hembakade wienerbröd till kaffet senare.
/sysM