Sunday, April 12, 2015

På stan med lillasyster

Vi vaknade till ett vått, kallt och blåsigt Stockholm och efter en långsam start på dagen drog vi oss in mot Gamla stan. Där inne bland gränderna silades vinden bort och vi gick i ganska lugnt väder bland bodar och butiker. Det var bara lillasyster och jag som gick in i en affär och det var inte vilken som helst - Trafiknostalgiska förlaget. Martina handlade två böcker och jag en - en kartbok över samtliga Sveriges järnvägar 1914.


Jimmy och Paula hade mött upp nere vid Järntorget, och han skrattade sitt hjärtligaste skratt när jag berättade om mitt fynd. Vi fortsatte strosa runt och hamnade till slut på Café Tabac, mest därför att även lilla vovven också var välkommen där. Vi avnjöt grillade smörgåsar med kaffe/te och sedan fortsatte vi en stund till.


Vi hamnade nu i Storkyrkan, där den gamla Solväderstavlan var vårt mål. Men idag passade det också extra bra att tända ett ljus och sätta upp ty under förmiddagen hade jag fått meddelande från Alve att hans mor, vår äldsta moster, Svea, avlidit idag i en ålder av drygt 99 år. Kanske inte så mycket att säga om, men hon (och vår gamla moder och morbror) fick alltså ett ljus i ljusgloben.


Sedan vi skjutsat Martina till tåget fortsatte vi hem till Jimmy och Paula via ICA Maxi för att inhandla en ny Ben&Jerry-glass. Den var god. Den gav mersmak! Vi stannade ett par timmar innan vi for hem och jag lagade till en Quiche Lorraine. Efter det körde jag Anders till flygbussen varefter vi själva bänkade oss framför SVT-play där vi säg en 85-årig pensionerad läkare visa att hon var smartare än en femteklassare. Heder åt den gamla damen.

No comments: