Thursday, April 30, 2015

Valborgsmässoafton

Dagen har ägnats Valborg, även om jag gick ut rätt försiktigt i morse. Ett par timmar vid datorn med dagboksredigering och bildanalys.  Och en vända med vovven innan jag satte igång med att röja lite inför Irjas besök ikväll. Hon är en gammal kollega till Anna, som vi träffar ibland och hon hade inget emot att fira Valborg med oss.



Som bjudmat hade vi kommit på smörgåstårta, men i min variant som mer är som en smörgåsbakelse. Utav grovt rostebröd skär jag till rundlar som sedan fylls med allt det goda som skall ingå varefter jag pyntar med laxros och räkor. Det blir väldigt fint - och gott. Det är ju Sverige som har uppfunnit smörgåstårtan, men jag ger mig fan på att det är jag som uppfunnit smörgåsbakelsen.


Vid fyra hämtade Jimmy vovven och vid fem samlades vi i kören vid vår replokal för en sista generalrepetition. Vid detta tillfälle bjuds även på punch, men jag tog ingen, inte så mycket för att jag skulle köra,som för att jag inte villa dra i mig onödiga points. Det skulle bli fullt tillräckligt med sådan senare.


Första föreställningen körde vi i Duvbo och dit kom också Anna och Irja. Det var typiskt valborgsväder, dvs. iskallt. Dessutom så blåsigt att brandmyndigheten förbjöd brasan. Det var klokt eftersom den ligger ganska tätt inpå bebyggelse. På nästa ställe, Gläntan i Spånga, gick det bättre. Där låg brasan mitt på en fotbollsplan omgiven av höga träd som dämpade vinden. Där var det också mängder av folk och de flesta stod och lyssnade snällt och applåderade. Det gick bättre att sjunga där också.


Så fort vi var klara körde jag hem och då hade jag med mig tre gubbar, som lämnades av i närheten så de slapp åka kommunalt denna kväll. Irja och Anna hade redan tagit sina smörgåsbakelser och de var mycket imponerade, både av utseende, men framför allt smak. Som vanligt körde vi hem Irja när kvällen var slut för hon vill inte heller åka kommunalt så dags.


2 comments:

Anonymous said...

Nu kan jag inte låta bli, tänk att det privata alternativet är att föredra./ syse

Alf said...

När det gäller att välja mellan tunnelbanan klockan elva på en av årets största fyllehelger och den egna bilen så sviktar även jag vad gäller det kollektiva...