Monday, September 23, 2013

Kallt på verandan

Sedan Anna gått till skolan for jag ut till stugan och där var det kallt. Höstkylan har smugit sig ner norrifrån under natten tillsammans med en isande kall nordanvind. Jag fick ge upp, trots att solen faktiskt sken vackert, och sätta på fotogenkaminen. Det blev varmt och gott omkring mig men ganska snart insåg jag hur slösaktigt det är att bränna upp en massa fotogen för mig ensam. I stället tände jag ett antal stearinljus inne i "storstugan" och på mindre än en halvtimme var det 25 grader varmt därinne.

Ett vackert, men kallt, rum
Jag ägnade dagen åt att skissa på lite målningar jag skulle vilja göra.  Några remmenebilder och ett julkort. Jag har ju ett stort skissblock nu så jag kan sitta och planera mina målningar bättre. Jag har också haft lite facebook-kontakt med stackars före detta kolleger som suttit på studiedag om lärande bedömning (Jag ryser vid blotta tanken) och som önskat att även de varit pensionärer och tillbringat måndag förmiddag i full frihet i en liten stuga ute i stora skogen. Jag har uppdaterat min iPhone och då fått en panoramafunktion på kameran som gör att jag kan visa verandan i hela sin bredd. Den ser nu större ut än vad den verkligen är.

Spärrbommen sticks in i en kloss på ena sidan och
låses med en fönsterkrok på andra. 
Hemslöjdad låskloss
Jag var även något lite aktiv med stugan. Det har då och då droppat in lite regnvatten på gaveln, konstigt nog sedan jag tätat till glipan mellan stugan och verandan med lappar av takpapp. Jag gick upp på taket för att täta med lite silikon och upptäckte då att jag av ren tanklöshet lagt lapparna så att det bildades en prydlig liten ränna in under taket. Detta fixade jag lätt till. Jag har även konstruerat en bom för utsidan av vikdörren. Detta har jag tänkt länge, men idag vart behovet akut sedan jag märkt hur dörren slog i den hård vinden. På bilderna ovan kan man se hur jag gjorde. Lägg speciellt märke till den snyggt formade klossen i bortre ändan. Den har jag format med hjärtumsyxa. Jag är nog lite händig.



2 comments:

Eva said...

Händig det vet vi alla att du är! Mycket händig! Takdroppet fixade du också lätt när du väl insåg - ibland kanske det går lite fort ;-). Njut av pensionärslivet, har nu bara två dagar kvar av en härlig semester. Innan vi lämnar västkusten här ska vi skåda ut över Aranöarna.

Alf said...

Dit skall jag en gång åka!