Sunday, September 01, 2013

Mot söder, mot söder

I en vackert sensommarsoligt väder startade jag i förmiddags min färd mot söder för en ny vecka av röjning i hemmet. Jag tänkte ta det lugnt och stanna för att plocka en geocache för varje kommun jag passerade. Det finns folk som geocachar på det sättet också - kommunjägare. Kommen till Enköping fann jag dock för gott att skippa dessa tankar idag ty dit hade det tagit en och en halv timme mot en halv i vanliga fall. Men jag fick i alla fall tre nya kommuner.

Ramundeboda med gamla kyrkan, klosterruinen och värdshuset
Jag fortsatte nu i ganska raskt takt mot Ramundeboda, som är min favoritplarts på E20 och där intog jag en 4-points lunch på kycklingsallad. Jag tog också en cache och fick därmed min första i Laxå kommun. Sedan bar det vidare mot Mariestad och en gammal kyrkplats strax söder om stan som upptäcktes av en slump 1986 när det var en ovanligt torr sommar. Gräset växte grönare i de gamla stolphålen och man företog en utgrävning som visade vad  och var som legat där. Två träkyrkor där den äldsta var byggd redan i slutet av niohundratalet. Och så min första cache i Mariestad förståss.

Kyrkplatsen vid Tidans strand i Karleby, söder om Mariestad
En runsten över Tore Skorpe invid kyrkplatsen,
ett namn som antyder at den gode Tore hade eksem
 Glad i håg fortsatte jag min resa men stannade för att tanka och fika och bara ta det lugnt så när jag till slut kom fram hade det gått 8 timmar. Nästan som på den gamla goda tiden med hästskjuts. Nu skall jag fortsätta röja men första skall jag allt skriva ett litet brev till tösen på hennes födelsedag i morgon. Det hinner inte i tid, men det är dock välment.

No comments: