Thursday, September 12, 2013

Pyntat och nästan klart

Idag fick jag dit pynthyllorna. Två i vardera fönsterradens nederkant och en lite bredare över den längre gaveln. Jag började med att köpa brädor. Vanlig rå ytterpanel med de skavanker dessa har. En var t.ex. väldigt vriden men jag tänkte att jag nog kan spänna fast den för den hade precis rätt längd. Det var därför jag köpte den. Sedan formade jag till brädorna till rätt längd och form. En del skulle rundas och ett par skulle passas in i ett hörn. Sedan lackade jag dem med klarlack och den var så snabbtorkande att jag kunde slipa och lacka tre gånger innan burken tog slut.

Fönsterbrädorna på plats. Nu ska de bara fyllas
Nu var det bara att montera brädorna och det gick jättebra ända tills jag kom till den propellervridna. Det gick faktiskt inte att spänna den plan med mindre än att jag fick sätta dit en extra konsol och vrida ner den stegvis. Då gick det äntligen att börja pynta och det gjorde jag av hjärtans lust. Vi hade mindre än jag trodde men med en djupdykning i auktionslådan från Pålkem i somras så fick jag till det någorlunda. Anna får fixa till det bättre sedan.

Kortsidan fylls med ljusstakar
Keramik där uppe och blommor där nere.
Notera att jag fått sätta dit en extra konsol näst längst bort.
Den ska målas i morgon
 När detta var gjort satte jag mig och beskådade mitt verk. Jag fann det gott. För at riktigt förhöja stämningen tog jag ner en bunt stenkakor och vevade igenom dem inann jag for hem. Sista av allt tog jag en bild på blommorna genom fönstret. I morgon skall bilen på service så jag kommer väl bara ut en kort stund under em.

En cyklamen syns genom fönstret från utsidan.

No comments: