Thursday, September 12, 2013

Scarborough Fair

När jag satt här ute på verandan igår och drack mitt frukostkaffe, beundrande utsikten, slog det mig att det kanske blivit lite väl mycket vitt nu, när fodren också laserats. Det behövs något som bryter av skulle Ernst ha sagt. Därför beslöt jag i rask takt att de fönsterbrädor som planeras skall klarlackas och behålla sin trärena färg. Sedan ställer vi ju småpynt på dem som också skapar färger. Paula anser, med viss rätt, att allt sådant hör hemma på närmsta återvinningscentral, men en del saker kan ju få pryda rummet tycker vi, med viss orätt. VI har också talat om att plantera en druvranka i en jättestor kruka i hörnet. Den skulle få fin växthusmiljö här.

Vacker men kanske väl vitt?
Jag skulle alltså fixa till fönsterbrädor och då börja med konsoler. Först tog jag dock på mig ett nörduppdrag. Nämligen en lista över alla de gäster som varit här och det blev fler än jag trodde. 101 personer har besökt vår lilla stuga sedan vi skaffade den 2006 och av dessa har 58 stycken varit här i sommar. Vi är populära – eller om det är stället som är det... Men när detta var gjort sågade jag till konsoler av en 2' x 3' regel. målade dessa och la på tork. Snabbt gjort.

Nio konsoller räknar jag med att behöva
Nu var det dags för middag och det skulle bli rotfruktspytt. Jag försöker hålla en lätt vegetarisk diet i veckorna för att jag läst att vi äter för mycket kött i västvärlden. Som jag stod där och stekte kom jag på att jag skulle lägga i lite örtkryddor från vår kryddgård och när jag tänkt det kom jag att nynna på den gamla medeltidsballaden Scarborough Fair, som har följande omkväde: Parsley, sage, rosemarin and thyme. Alla de kryddorna har jag och de fick genast förgylla min anrättning så nu är jag en stark, modig och vacker man.- Persilja, salvia, rosmarin och timjan hade nämligen den undergörande effekten på medeltiden.

Örtrik rotfruktspytt
Idag (eller snarare igår) stannade jag inte kvar ute i skogen. Anna har kör och ville gärna bli hämtad efteråt och det gör jag så gärna men imorgon (eller snarare idag) skall jag lacka och sätta upp fönsterbrädor.

En liten lockespindel höll mig sällskap hela dagen,
sittandes helt stilla på samma plats

Till sist en bild bara för att visa stämningen här.

No comments: