Wednesday, September 11, 2013

En vit och en brun

Jag vaknade nyss till en alldeles fantastisk morgon här ute i skogen, Helt vindstilla, lite småfågeltjatter i rönnbärsbusken, avlägset muller från morgonflygen in mot Arlanda. Blåbärsrisen är smyckade av nattens spindelvävar och solen har ännu inte orkat tränga igenom morgondimman. 

Höst i kryddgården
Och här sitter jag på min veranda och skall summera gårdagens insatser. De var ganska omfattande ty jag målade alla fönsterfoder vita på insidan och alla trävita sidoytor på utsidan bruna. En vit och en brun betydde under förbudstiden en renat och en konjak men här betyder det insida och utsida på verandan.

Så här blev det. Jämför med gårdagsbilden!
Jag målade även vikdörren vit och nu måste jag bestämma hur jag skall smycka dörrspeglarna. Hade jag varit en Carl Larsson hade jag målat in barndomsporträtt av Nils, Anders och Erika men nu är jag inte det så det kanske får bli någon liten blomsterranka. Hur som helst skall jag ägna lite av denna dag till målning. Inte av hus utan på papper. En av mina drömmar md pensionärslivet var ju att sitta och måla akvarell och idag känns det som att jag snart hunnit dit där detta låter sig göras. Jag kan ju åtminstone börja skissa...

Undrar vad jag skall måla för bilder här?

3 comments:

eva said...

Kul att du skrev just så om nattens spinelvävar. De var de jag upplevde först ut i skogen på dagens veteran-ol, de låg som slöjor runt om kring mig. Men strax var de försvunna. Hade laddat upp med plastpåsar, men inte en svamp jag såg. Men Tore P hade hittat lite och de fick jag blir svampmacka ikväll.
Spännande vad för dekoration det blir på dörrarna.....

Anders said...

Om Carl Larsson kunde kan väl du!

Alf said...

Ja jävlar i det