Monday, October 21, 2013

En grå dag

Dagens färg har varit grå. Grå moln, grått regn men sol i sinnet hos den glade pensionären, som idag börjat förbereda tapetsering i det tidigare sov/arbetsrummet. Jag ägnade förmiddagen åt att bära ut alla de kassar och tingestar som samlats här; dels till vardags/sovrummet och dels till hallen fvb soptippen. Mycket nyttigt med sådana utrensningar då och då.

Är månne detta pensionärens lunchlåda?
Vidare har jag fortsat att klippa ut frimärken ur all den post jag sparat och där har jag ett tidsödande knog för det är inte klokt hur mycket brev folk skriver nuförtiden. Man klagar ju på att det bara sänds mail, men i vår familj har det tydligen skrivits och mottagits brev en masse. Nåväl. Ett återupptagande av filatelin kanske kan bli en framtida syssla.

Ingalunda. Burken skall snart fyllas med
ljusstumpar och ställas i vattenbad
Roligast idag har det dock varit att gjuta ljus. Jag har samlat på mig massor av stearinskrot från stugan och annorstädes och nu skulle den smältas och hällas i form. Inget exklusivt utan bara bruksljus, som jag gjuter i plastmuggar till att värma upp i stugan med. Men det var alltså det här med burk. Jag stegade iväg till affären för att se om det fanns något billigt som såldes i en stor plåtburk och det fanns det. ICA Basic hundmat. 11,90 kr för en burk som nog var minst en liter.

Och till slut har jag 22 blockljus,
som tas ur sina formar i morgon

Det var bara när jag gick från butiken som jag inbillade mig att kassörskan tittat medlidsamt på mig,. Trodde hon kanske att den färske pensionären redan var satt på hundmat? Så var det alltså inte och innan dagen var slut hade jag gjutit 22 plastglasformade ljus som kommer att sprida god värme i vinter. När de sedan blivit för små samlar jag ihop resterna och gjuter nya ljus.

No comments: