Thursday, October 31, 2013

Musfälla

I morse kom vi ut riktigt tidigt till stugan,Noomi och jag. Eftersom Anna började så tidigt så stack vi  också då. Dagen började med att fröautomaterna fylldes på och under tiden satt de små liven ivrigt väntande i närmsta gren. Därefter kollade jag om det fastnat något i musfällan. Det hade det. Nu tar jag en till två möss varje morgon utom igår, då jag missat att sno tråd om ostbiten. Du hade den rackarna lyckats pilla bort ostkanten med livet i behåll. Det kunde den som sagt inte idag

Detta kan man kalla ätstörning...
Jag glömde tyvärr mitt akvarellblock i hastigheten i morse så då tog jag mig före att titta lite på släktforskande. Jag har tänkt vänta med det tills lägenheten är klar och såld, eftersom jakten på släktingar har en tendens att ta mycken tid. Nu var det dock så att en släktforskarvän hade frågat lite om en gemensam ättling i Fölene från förra hälften av 1700-talet. Då tycks var och varannan karl ha hetat Anders Andersson där och alla verkar de var släkt med oss så jag tänkte att jag nog får kolla upp namnen lite bättre. Kanske till och med dags att ta ett nytt abonnemang på riksarkivet. Jag skall nog hinna med lägenheten ändå.

På det sättet gick dagen fort och lätt. Noomi och jag hann även med en liten extratur i svampskogen, något hon tycker är jätteroligt. Det är fortfarande ganska utplockat men det hade dock börjat växa upp en del nya på de ställen där folk varit tidigare.

Sist satte jag mig att gå igenom de julskivor jag har med tanke på att vi skall ha lite glöggpartaj där ute har vi tänkt. Det kommer att ske till smäktande toner av Yngve Stoor, Sven-Olof Sandberg och Joel Berglund.


No comments: