Tuesday, October 15, 2013

Kolbullar

Dagen har varit fylld av små och stora händelser. Jag började med att gå ner till mangeln i tvättstugan med linneduken vi fick av Gunhild. Den fyllde sin funktion väl under födelsedagskalaset i lördags, men en liten gosse (inte jag) lyckades tappa sitt glas med julmust på duken så nu var den tvättad och måste manglas.

Sedan for jag ut till stugan, vart annars, och gjorde mest inget alls under förmiddagen. Jag hade dock fått ett infall idag också, var dessa nu kommer ifrån, och fått för mig att laga kolbullar, en urgammal svensk rätt. Kanske var det mitt vedhuggande i går som väckt denna tanke. Jag köpte hur som helst ett litet paket fläsktärningar och tillagade sedan maten enligt bildsviten nedan.

Jag börjar med att fräsa fläsktärningar i stekpanna
När allt simmar i fett häller jag äver en lagom
lättflytande smet av vatten, salt och vetemjöl
När smeten stelnat någorlunda vänder jag kakan efter
bästa färmåga och steker andra sidan också.
Serverat med lingon var det jävligt gott

 Under eftermiddagen sov jag middag på verandan, så varmt var det trots allt, och sedan målade jag färdigt bilden jag  hållit på med ett tag. Den ska ge en förställning om hur gammelhuset kan ha sett ut en vinterkväll på femtiotalet. Det jag gjorde idag var att lägga dit gardiner, lite inomhusföremål och slutligen en liten katt, för att skapa lite liv i bilden.


Gammelstugan, sedd från ladugårdsdörren
Jag skulle egentligen ha åkt hem redan i söndags men eftersom Anna behövde hjälp med transport till oljefatspelningen ikväl så stannade jag. Den höll dock på att frysa inne för en pojke hade försvunnit från skolan och all personal fick ge sig ut och leta. När jag körde in till skolan var där massor av poliser och även en helikopter, som låg och hovrade ovanför skolan. Nästan samtidigt som jag kom dit upphörde allt.. En lärare hade erinrat sig att den försvunne ibland lekte med en annan pojke från en familj, som inte har så bra reda på sig. Mycket riktigt. Den lille sexåringen hade följt med en äldre pojke hem och ingen hade reagerat eller rapporterat detta.  Det finns föräldrar och föräldrar ...

Allt slutade alltså väl och jag körde iväg Anna till Skärholmen där hon spelar och sedan tillbaka till lägenheten där jag nu skal packa för att resa ner till stan i morgon.


No comments: