Thursday, October 10, 2013

Tillbaka till vardagen

9 oktober låter inte alls lika rolig som den åttonde men det var ändå lite kul, att jag vart nyttig igen. För några år sedan hade vi en halv burk med dyr Demidekkfärg, som stod och frös sönder över vintern och den halva burk vi nu har måste gå ett bättre öde till mötes. Det gjorde den igår då jag strök sovrummet en andra gång. Vädret var kanske inte optimalt, med en relativt hög luftfuktighet, men det regnade inte och väggen kändes inte fuktig så jag strök på färgen och det vart riktigt bra. Samtidigt målade jag yttersidan av vikdörren så nu är även den klar.

Färdigmålad yttervägg
Efter detta gjorde jag en annan grej som länge varit planerad. Jag tätade luftspalten mellan takregel och takplast på gavlarna av verandan. Inte direkt för värmens skulle utan mer för att hindra höstlöv, snöflingor, småfåglar och annat skräp från att yra in i rummet nu när vintern äntligen närmar sig. Till detta använde jag ett gammalt liggunderlag som var perfekt lämpat för ändamålet. Skumplatsen var så pass styv att den direkt klämde fast sig, när jag vikit den och stoppat in den.

Här kommer det inte in  några småfåglar längre
Efter detta vart det lunch och efter den gick jag ut för att kolla det svampbestånd jag upptäckte för ett par dagar sedan. Svamparna hade vuxit till sig lite men det verkar ännu inte vara dags för den riktiga höstskörden i vår skog. Vi får hoppas att kärringarna i villakvarteret håller sig hemma tills jag har tagit det mig tillkommer!
Trattkantarellerna får allt växa till sig
ytterligare några dagar

Sedan gjorde jag kvällen. Tände alla värmeljus och ljusstakar och till sist även den vackra Essungastaken, och såg ut genom fönstren hur mörkret sänkte sig i min skog. Det var vackert. Jag hade tänkt sova över och det är alltid mysigt att uppleva mörkret här ute, men att sedan vakna till en kall och ruggig morgon är egentligen ingen höjdare så jag for hem, när det var dags att hämta Anna efter hennes körsång

Essungastaken gör sig verkligen i våra vita fönster

No comments: