Tuesday, October 01, 2013

Min första havsörn

Jag var uppe tidigt och kastade mig genast över roller och pensel. Efter frukost kom jag igång och hade snart målat över det jag grundade igår och det blev bra. Täckte väl. Därefter maskerade jag resten av golvet och målade resten av rummet. Det är inget jätteroligt jobb. Bara stora tomma ytor att fylla med färg utan någon större finess. Ungefär som den känsla min gamla mor torde ha haft på fyrtiotalet när hon var nere i Skåne och rensade betor. Ett helt stort platt fält med oändligt mycket plantor.

Skall det någonsin bli fint här?
Nåväl jobbet blev så småningom klart och jag vilade middag varvid blicken råkade falla ut genom fönstret där en strålande molnfri himmel log mot mig. Jag beslutade mig strax för att fara ut till favo-platsen, Hullsjön. Där fick jag tyvärr inte vara ensam ty så här års fylkas ornitologerna på höjden i väster med sina kikare. Jag hade dock turen att bli tipsad om att det satt en havsörn i ett träd på andra sidan sjön och så småningom  fick jag se inte mindre än två örnar jaga över sjön. Ornitologen förklarade att det var en ungfågel som jagade en förälder som fångat en fisk. En ganska häftig upplevelse.

Naturen börjar klä sig i höstdräkten
Här, vid borden, brukar jag slå mig ner med mitt kaffe
Ser ni havsörnen i trädet vid pilspetsen
Svart mot en gyllene sky en havsörn framåt svävar,
vilar på vingarnas par, spejar mot havsytan ner
Ungen jagar föräldern för att få mat

No comments: