Sunday, October 27, 2013

Jul i Julita

Lördag d 26 okt

Det är nu den tid på året då köpenskapen börjar trimma oss till att bli goda konsumenter och förnya beståndet av ullvantar, tomtemuggar och rökt korv.. Kort sagt, vi har varit på säsongens första julmarknad. Julita är inte först i Sverige för det lär Falbygdens ost vara. Där startar de den 10/10 kl 10 över 10. Men Julita är nog först på våra breddgrader och dit begav vi oss på lördagen. Det var inte mycket till julstämning ännu, men trakten är vacker och parken bjuder många fina promenadstråk bland alla småstugor.

På väg in mot marknadsplasten
I sådana här små stugor huserade
hantverkarna med sin slöjdalster
Där inne fylkades hantverkare och korvmakare, träsnidare och ostystare, ljusstöpare och brödbagare. Folk som vi vana julmarknadsbesökare börjar känna igen från år till år. Ändå trivs vi rätt bra och reser gärna till de marknader regionen bjuder. VI brukar alltid besöka Steninge och oftast Gamla Stan och Ulriksdal. I år har vi planerat att besöka Skokloster, där vi var på besök i somras och då fick veta at de även har julmarknad. Förmodligen bjuds det inte så mycket överraskningar någonstans men det är gott att gå och provsmaka på allt som läggs upp på diskarna.

Själva huvudbyggnaden där löjtnant
Bäckström bodde på sin tid
I år var det faktiskt jag som handlade mest och det redan innan vi nådde fram till Julita. Vi stannade till i Eskilstuna får att fika på ditvägen. Det var ett mycket hemtrevligt kafé i retrostil med bara hemlagat. Bilen parkerade vi på en sidogata och när vi skulle gå tillbaka till den upptäckte damerna att en skobutik hade rea. Jag var inte mentalt förberedd för några skoköp och ansåg mig inte heller behöva några skor. Det ansåg inte damerna. VIps hade de plockat fram et par fodrade härliga kängor i precis min storlek. De kostade nu 500:- och hade tidigare kostat 1300:- En rabatt som inte ens jag kunde motstå, så nu har jag mjuka fina kängor när jag skall pulsa fram till stugan genom snön i vinter.

En sådan här lite granbock ska
vi nog kunna göra själva
Vi var kvar på gården i ett par timmar och sedan for vi hem via Katrineholm och Flen där vi festade loss på
en lokal kinarestaurang. Därefter var det flera krokiga långa mil kvar till stan och jag somnade gott efter detta dagsverke.

No comments: