Saturday, September 06, 2014

En turistdag mellan Björkliden och Riksgränsen

Idag har vi tagit det lite lugnt och hållit oss någorlunda samlade på ert enda ställe. Jag trodde inte jag skulle kunna röra mig idag efter gårdagens strapatser, men ack vad jag bedrog mig. Pigg så som en liten mört statt jag upp i morse och gjorde följande denna dag:

Kokade först hjortronsylt från bär som Bibbi bett oss
ta upp ur frysen. Gott till frukostfilen.


Sedan ner för den dramatiska kanon, som bildar Silverfallet.
På väg ner tog jag dagens första geocache.

Nere vid Torneträsk ser man in i fallfåran. Jag plockade ett
antal vackra stenar till diverse pyntändamål.
Nästa stopp var Torne hamn. Ser ni det sjunkna vraket
efter en av de båtar som användes vid transporter
till malmbanans byggande?
Vi traskade sedan två km upp till rallarkyrkogården.
Här dess minneslund.
Vid Riksgränsen handlade vi lite i den nya ICA-butiken.
Jag glömde ta bilder så denna kommer från ICA.se.
Provianten från Riksgränsen satte vi i oss vid Vassijaure,
Sveriges nordligaste järnvägsstation.
 I Vassijaure tog vi en cache till, i anslutning till ett gammalt
skyttevärn från andra världskriget
Väl hemma igen gjorde vi en läcker pytt-i.panna på
det sista fläskstycket. Det smakade betydligt
bättre än vad bilden kanske antyder.

No comments: