Wednesday, September 17, 2014

Hemmaonsdag

Jag fick passa lilla vovven idag också och det passade utmärkt för jag hade ändå tänkt vara hemma och börja plocka bland mina lådor. Det blev mest en omstuvning ty ännu har inte de befintliga ägodelarna i lägenheten börjat rensas ut. Men tids nog kommer det.

Jag har också fortsatt med mors dagbok och kan än en gång konstatera att den nog bör visas för allmänheten endast efter en noggrann sovring i materialet. Fast roligt att läsa för oss invigda.

På kvällen var det återigen läxhjälp och denna gång var vi bara tre volontärer. Det gjorde inte så mycket för det kom inte mer än tio-tolv ungar och de flesta var små,. mycket små. Jag hjälpte först en sjätteklassare med läxor i matte, svenska och engelska och sedan ett litet lågstadiebarn med subtraktion. Det var hon förvånansvärt duktig i. Trodde inte sådana små kunde räkna med minnessiffror och "låna". Sist var det en tjej i åttan som körde fast på tal i olika talsystem. Där fick jag chans att visa hur man skriver tal binärt och med basen 5 med mera. Det var kul och jag tror hon fattade.

No comments: