Sunday, September 14, 2014

Härlig höstsöndag

Vi vaknade i stugan vid halv åtta, läste lite på våra ifånar, somnade om och vaknade sedan inte förrän vid halv elva. Då hade solen tittat fram och vi gick mot en mild, solig och härlig höstsöndag ute i skogen. Efter kaffe på sängen och frukost på verandan satte Anna igång med gårdagens disk medan jag började ta hand om en gammal gran, som fallit. Bra med lite ved till kaffekoket.

En bild jag glömde visa igår. Kaffemåttet
jag täljde till av en bit eneträ.

Vi hade tänkt åka in till vallokaler och shoppingcentra, men det var så skönt väder där ute att vi i stället stannade kvar och tog en liten promenad för att kolla svampbeståndet. Det fanns massor av svamp men väldigt lite av detta var trattkantareller. Jag kan ta andra svampar också men kremlor och riskor är lite tveksammare ur smaksynpunkt och sopparna är så maskätna.

En svamp vi inte vill ha

Efter en skön skogspromenad, som inte påverkade vadmusklerna, beslöt vi oss för att äta lunch här ute också. Det fanns kvar gott om västerbottenpaj sedan igår och med lite sallad blev det en bra måltid. Men sedan var det hög tid att fara in till stan. Anna hämtade röstkort och gick till sin vallokal. Själv hade jag redan poströstat.
 
En svamp vi hade velat ha mer av
Vi fortsatte sedan till Annas gamla kompis I, som skall sy ett fodral till ett oljefat. Där bjöds vi på godfika och blev kvar ända tills den första vallokalundersökningen publicerades. Med ett resultat som vi inte kände oss nöjda med. Och nu sitter vi hör med datorer i knät och följer valvaka på nötet och på TV:n.

No comments: