Monday, September 01, 2014

Till Svappavaara

Dagen har varit en ganska kort transportsträcka från Murjek till Svappavaara. 23 mil. Vi for en liten omväg via Jokkmokk eftersom mitt ressällskap aldrig varit där och för att vägen är bättre. Första stoppet blev vid kraftverket i Akkats utanför Jokkmokk där vi beundrade dammluckorna som målats av Lars Pirak och Bengt Lindström. 


Nästa stopp kom ganska snart igen. Vid den sägenomsusade plats från min barndom som hette Harsprånget. Som valp minns jag hur den ledningen byggdes förbi Remmene och nu kom jag alltså till ledningens slut. En ganska monumental plats. Tänk vilka forsar här innan kraftverksdammen. 


Sist stannade vi högst upp på fjället Dundret i Gällivare. Det stod "Toppstugan" på en skylt och jag såg i andanom en kaffe och en kaka men därav vart intet ty toppstugan var stängd. Utsikten var dock fin. 


Vid tretiden var vi så framme i Svappavaara och där har vi rikligen undfägnats med mat och dryck. Vi hann också med en kort promenad ner till affären varvid jag tog lite bilder. Bland annat på kyrkan  


Och nu är det mörkt ute och dags att sova. God natt!




No comments: