Sunday, August 31, 2014

Den nye Mattias Klum

Jag sov gott i natt och drog inte upp min rullgardin förrän vid niotiden. Jag möttes av en blå, molnfri himmel över klar höstluft och jag tänkte än en gång att vår herre håller på de sina - vad gäller vädret i alla fall. Jag hade undrat lite lätt hur jag skulle kunna underhålla mitt ressällskap i Murjek en hel dag, men den oron var fullständigt obefogad.

Morgonvy
Han har talets och berättandets gåva och samtalen har flutit länge och väl under varje måltid och fikapaus. Fram mot förmiddag drog vi oss ut på en liten promenad och visning av byn och där var ju stationen ett givet mål. Till vår stora lycka möttes ett malmtåg och ett godståg just när vi var där. B_E var också noga med att fotografera stationens namn skylt för att visa sina misstroende arbetskamrater att Murjek verkligen existerar och att han varit där.

Stationsfotograf
Vi unnade oss också en liten bilutflykt och då var det vår fina badsjö som skulle visas upp. På vägen dit turistade jag mig och poserade under Polcirkelskylten, bara för att visa att vi passerar den när vi skall till sjön.
Lapplandsturist
 Där var allt sig likt, men med betydligt fler gultonade löv än i somras. Hösten är på väg. Jag stegade ut i vattnet med uppdragna byxknän för att känna på vattnet. Det var klart badvänligt, men jag hade ingen handduk och ingen baddräkt så jag avstod från att doppa mig även om det kanske varit skönt.

Sommarens badsjö
På väg hem från badet såg B-E en orm på vägen när vi passerade polcirkeln och vi stannade och kollade om den var skadad. Det var den inte, bara lite loj och slö. Jag närmade mig och fotade så nära jag vågade och kände mig som en ny Mattias Klum. B-E fick upp odjuret på en pinna och släppte ner den på andra sidan diket för att den inte skulle  bli överkörd.

Ormtjusare
Resten av dagen ägnades stilla inneliv med älgstek och besök av Jonny och Kicki och nu börjar det dra sig mot afton  och läge till att lägga sig och ladda inför morgondagens fortsatta resa upp genom Lappland.

No comments: