Monday, August 18, 2014

Svamprunda

Jag var kvar i hemmet ända till strax efter tio då jag ringde en firma som handlar med begagnade B&O-grejer. Jag hade tagit för givet att de ville ha Anders gamla högtalare, men till min förvåning tackade de nej, så det får bli Blocket i stället.


Jag for sedan ut till stugan där det just nu är gudagott att vara. Lagom varmt, växlande molnighet och tyst och stilla. Sedan jag fikat en stund förbarmade jag mig över vovven, som numera oftast är bunden, och tog henne med på en svamputflykt.

Lingonen börjar mogna
Hon blir som en annan människa när hon får springa lös. Det fullkomligt spritter av glädje i de korta benen och hon kilar fram och tillbaka, men aldrig längre bort än max 15 meter. Annars blir det för farligt för henne. Det sket sig med svamparna, tre pyttesmå baby kantarell blev det. Men nu när regnet har kommit kanske det dyker upp fler. Vi får försöka i morgon igen.


Hemkommen åt jag lunchm kyckling med sallad, och sedan fortsatte jag med målningen av den gamla ladan och det gick riktigt bra. Det var en fröjd att måla på riktigt papper och snart ansåg jag bilden vara färdig.

När jag kom hem städade jag i ett av Annas köksskåp. Det med kryddor och specerier. Jag slängde massor men det såg ändå ganska välfyllt ut när jag var klar. Jag skall inget säga och se hur länge det dröjer innan hon märker något. När hon kommit hem och vi ätit försjönk vi i TV-soffan och idag vart det inte så mycket böcker ty nu börjar Idol, ett av de få program jag följer. Någorlunda.

Jag tycker jag är en bra hundfotograf!
Min köpare hörde också av sig. De hade haft visning i hjelgen och idag var lägenheten såld på nytt. Till en som har inkomst och lån beviljade så den här gången skall det nog funka. Köparen ville tydligen flytta in fort också. Ja, jag får hoppas att det äntligen löser sig.

No comments: