Monday, August 25, 2014

Försjunken

Ni som känner mig vet att jag kan konsten att försjunka när ett ämne griper mig. Idag har frågan om min farfars farfars mor, Britta Hansdotters, härkomst gripit mig. Jag skall inte gå in på detaljer, men sedan jag väl knäckte nöten igår är det nu ställt utom allt tvivel vad hennes föräldrar hette, var de kom ifrån och även vad hennes farfar hette. Men - sedan är det stopp.

Kyrkoböckerna har luckor eller saknas precis där de inte borde göra det och jag har inte kunnat snirkla mig förbi de bortkomna uppgifterna på andra vägar så nu får jag nöja mig. Jag kan i alla händelser skryta med att jag känner namnet på samtliga förfäder 7 generationer bakåt och det är inte illa det heller.

I övrigt har detta hänt idag att en välgörenhetsorganisation hämtat resten av mina möbler. Nu har jag bara en kökspall och en pinnstol kvar så att jag kan sitta på den senare med datorn på den förra. I morgonskall jag stuva ihop resten av mina ägodelar i lagoma påsar och sedan köra upp dem på tisdag, Det som inte får plats ställer jag i ett litet hörn för sig till nästa/sista gång jag kommer hit.

No comments: