Monday, August 25, 2014

En nörddag

Söndag

Idag har jag tagit mig en riktig nörddag. Fotograferat kyrkor, åkt tåg, installerat släktforskarprogram hos broder Ingvar samt slutligen krönt dagen med att ha fått upp spåren efter en förfader (eller rättare sagt förmoder) som jag sökt i snart trettio år. Mer därom senare.

Magra
Jag började med att fara till Magra kyrka dit jag kom klockan tio och hade då hoppats på att kyrkan skulle vara öppen eftersom gudstjänsten idag började kl 9. Men klerken där måtte ha haft bråttom ty allt var låst så jag fick nöja mig med utebilder. Nu skyndade jag mig till Erska kyrka där de skulle ha mässa kl 11 och se; kyrkan var faktiskt öppen så jag fick lite interiörbilder också.

Erska
Det är ett elände att Guds hus inte skall kunna hållas öppet bara för att lägre stående individer får för sig att gå in och ta det som Gud och församlingen tillhörer. Jag hävdar ivrigt att man borde återinföra de gammaltestamentliga lagar, som säger "öga för öga och tand för tand..."

Gräfsnäs
Från Erska bar det av raka vägen till Gräfsnäs där ångloket stod inne och väntade på mig. Det blev en trevlig tur ner till Anten, givetvis i tredje klass med träbänkar. Trots regnigt väder var det gott om folk till fromma för de ideellt arbetande järnvägsentusiasterna i AGJ.

Klass 3
 Varje gång jag åker ångtåg och ser röken sväva förbi utanför fönstret så kommer mitt enda konkreta barndomsminne från reguljär ånglokstrafik för mig. Det är ett minne just av hur vi sitter i en personvagn, som lämnar Tumleberg mot Nossebro och att jag då ser dessa rökslingor. Det bör ha varit 1953-54 någon gång.

Anten
Tillbaka till Gräfsnäs åkte jag rälsbuss och fortsatte därefter till broder Ingvar, via Kyrkås och Fåglum. där jag fotade ytterligare exteriörer (båda kyrkorna var givetvis låsta). Efter en stunds trivsamt umgänge med broder oich familj fortsatte jag hem och har sedan suttit intensivt med problemet farfars farfars mor, som i födelseböckerna uppges heta Britta Hansdotter och vara född 1763, samt få farfars farfar 1818 - vid 55 års ålder. Prästen har inte bemödat sig om att fördjupa sig i fattighjonens ålder och blandat ihop farfars farfars fars första och andra fru. Men - nu tror jag att jag löst detta. Tack vare ett idogt och listigt sökande i husförhörslängder, mantalslängder och bouppteckningar. Jag är för jävlig!

No comments: