Friday, August 01, 2014

En lång dags väntan på natt

, Sista dagen i Polen och så som brukligt är med avresedagar så blir det gärna en enda lång väntan. Alternativet hade dock varit att åka med ett plan som gick kl 6 i morse och det var rätt skönt att få sova i lugn och ro och att få ännu en hotellfrukost. Ressällskapet ville gärna suga ut den sista möjligheten till shopping och det fanns ännu ett köpcenter, som lyckligtvis låg i närheten av flygplatsen. 

Mitt behov av shopping var tillgodosett med råge och jag satt mer än gärna på ett trivsamt café med fritt wi-fi, som fanns där. Till slut blev det ändå så att även jag handlade lite. Det fanns nämligen precis en sådan där mobilhållare till bilen, som jag sökt, och det till ett bra pris. 

Efter detta ringde en tjej på kaféet efter en taxi, helt gratis, och vi stressade iväg med bara en och en halv timme till avfärd. Det hade vi inte behövt. Planet är nu sammanlagt två timmar sent så man vet inte hur dags vi kommer fram ikväll. Därför dessa rader redan nu.

Läsaren kanske kan förledas tro att jag haft en enda trist och lång väntan utanför butiker, men så är det faktiskt inte. Visst, lite väntan, men det skall mer till för att jag skall bli uttråkad. Jag har upplevt miljöer och människor och gläder mig alldeles speciellt åt den totala omvärdering av landet jag gjort.

Jag hade någonstans trott att vi skulle komma till en konstig slumförort med små mörka, lömska typer vars enda mål var att beröva mig mina ägodelar. Intet har varit felaktigare. Här är propert och snyggt. Människorna är vackra och vänliga. Offentliga toaletter är gratis och de är rena. 

Mat och dryck och taxi kostar långt under det vi är vana vid i Sverige. I övrigt skiljer det väl inte så mycket på priser även om jag fyndade en skjort i hellinne igår för bara 250:-. Så jag är verkligen glad åt att jag följde med och nu väntar jag bara på att få spela mina nya stenkakor.

No comments: