Thursday, July 31, 2014

Svalare i Polen.

Vi vaknade till ett riktigt behagligt klimat i morse. Cirka 24 grader och lätt mulet har det varit som mest idag. Härligt. Efter en god frukost for vi in till stan och ägnade förmiddagen åt ett par rejäla rundor på dn loppis vi fann går. Det stod ganska snart klart för mig att det mer handlade om en enorm antikmarknad och det hade nog krävts en Knut Knutsson för att ge försäljarna rätt motstånd. Jag köpte hur som helst tre polska stenkakor.

Efter en lunchfika drog det ihop sig till ny klädgalleria varvid jag utgick och ägnade eftermiddagen åt en kombinerad kyrk- och cacherunda. Jag hann med tre stora kyrkor, av vilka två var rätt slitna och en världens största tegelkyrka.  Jag sökte också fem cacher och fann tre. Det är lite bökigt att söka med  mycket folk i omlopp och med beskrivningar på polska. Jag hade dock turen att stöta på ett trevligt ungt par, som var ute i samma ärende som jag.

Kvällen avslutades med att vi strålade samman på en relativt dyr, polska mått mätt, middag. Det är ju dock sista kvällen och nu närmar sig viktväktardieten åter obönhörligt. Vi vandrade sedan genom gator fyllda av glada människor tills vi fann en "laglig" taxi. Även här finns det mystiska svarta taxibilar som vi undviker.




Loppisfynd
Lunch
Världens största tegelkyrka, utsidan
Interiör inifrån samma kyrka
Mitt andra fynd, vit skjorta i hellinne, fotad med panoama-
fuktionen i ett litet rum med speglar i hörnen.
Middag på takterrass

No comments: