Monday, July 14, 2014

Resan till Glasrike. Dag 1

Första dagen av vår småländska resa är klar och allt har gått enligt planerna. Vi kom iväg från stan vid halv elva sedan vi hämtat Annas nya glasögon samt återbördat vovven till sin matte.

Ibland satt vi ute...

... Ibland inne

Det var betydligt mer trafik på E4:an än vi förväntat oss. Kanske för att det är semestertider och för att detta är landets största genomfartsled. Hur dom helst tog det oss bara tre timmar till lillasyster i Motala som bjöd på perfekt lunch ute i trädgården. Inte minst roligt var det att broder Ingvar med familj också var där.

Jordgubbstårta

Fläskfilé med potatissallad till förrätt och en härlig, äktsvensk jordgubbstårta till dessert. Vi stannade i två snabba timmar innan vi fortsatte söderut.

Nästa stopp blev Eksjö där vi gled fram genom den gamla trästaden innan damerna upptäckte favoritbutiken Dollar$tore vid en utfart, som jag tyvärr inte kände till. Annars hade jag naturligtvis letat mig ut på 32:an på något annat sätt. Men - det är semester och folk skall få det de önskar. I morgon blir det medeltida kyrkor...

Från Eksjö fortsatte vi direkt till Kosta där vi handlade frukostmat samt åt kvällsmat på pizzeria Don Camillo. Bara ett sånt namn!! Jag åt hamburgare.

TV i det lilla formatet

Nu var det bara en kort bit kvar till vandrarhemmet i Långasjö där vi snabbt installerade oss och genast hoppade in i TV-firandet av Kronprinsessan. Vi såg det live på min minipad och det funkade utmärkt.

2 comments:

Anonymous said...

Lillasyster tackar för det trevliga, men hastiga besöket. Det är så lättvindigt att fixa till en enkel måltid i stugan där det finns sittmöjligheter både ute och inne. Om vi är fyra eller åtta som äter gör ingen större skillnad, vad gäller själva matfixandet, det blir bara mer trevligt!
/MÖ

Alf said...

"Gilla" som vi brukar säga på Facebook