Wednesday, July 30, 2014

Till Polen

Som vanligt, när det hänt mycket, nöjer jag mig att lägga ut bilder från denna dag, då jag kom till mitt nittonde land - Polen. Så många länder har jag nämligen besökt om jag räknar med två där jag bara mellanlandat på flygplatser (Holland och Belgien) och ett som jag bara åkt tåg igenom (Monaco).

På väg mot terminalbyggnaden i Skavsta. Kl 06:05

Installerade på hotellet och nu fotvandring mot gamla stan. Kl 10:50

Första raststället i stan. Kl 11:30

Redan här börjar landet överglänsa alla förväntningar. Kl 11:32

Hela Gamla stan är som en stor marknadsplats med annorlunda varor än hemma men med samma klena variation i utbudet som på alla marknader. Byggnader ser gamla ut men är så fräscha att jag misstänker att allt blivit återuppbyggt efter andra världskrigets slut. Kl 12:27

Ny paus. Denna gång på café. Kl 13:01

Jag beställer Irish coffe och glassbägare. Efter detta vinner mitt förslag om att åka hem och sova middag gehör. Vi skall träffa Robert o Caroline o Joel o Micke i kväll och behöver vila ut. Taxi igen. Ja, det glömde jag säga, men här är BILLIGT. Kl 13:50

Kväll och samling på mysig restaurang där jag smörjer kråset med öl och nubbe och två rätter och kaffe för 170 SEK (inkl dricks). Kl 19:00

Förrätten: Soppa serverad i stor brödbulle och den äter man inte. Bara soppan och den är god. Ska se om jag kan göra något liknande. Kl 19:30

Trubadur som sjunger kända engelska och irländska sånger på polska. Kl 20:15

Kvälksnöje för vissa - bungyjump. Är frestad men avstår med tanke på mina åldriga stela leder. Kl 22:20

Tar en tur i pariserhjulet i stället. Kl 22:40

Utsikt från vår luftkonditionerade korg. Det är varmt som fan i Polen också men som tur är har vi luftkonditionering på hotellet. Fast i eftermiddags hade vi ställt in den lite väl häftigt. Anna o Paula fick nästan frostskador när de kom in till middagsvilan. 











2 comments:

Anonymous said...

Undrar just om de återanvänder brödet som soppan serverades i och i så fall hur många gånger det fungerar??!
/sysM

Alf said...

Jag funderade också på vart brödet tar vågen. Förhoppningsvis kanske det går till svinuppfödning eller pensionärshem.. Man kan nog göra någon soppa av skummjölken och gammalt bröd. Det kunde mor!