Friday, July 25, 2014

Min egen semester, fredag.

Denna helg har jag sett fram mot länge, njutit skamlöst av förväntan och planerat om än inte i minsta detalj. De är nämligen denna helg allihop reser ner till Göteborg för att gå och shoppa lite och för att gå på Liseberg. Jag erbjöd mig på ett tidigt stadium att passa hunden och vi har båda haft en fantastisk dag.


Anna, Paula o Jimmy for redan vid sjutiden i morse och jag och vovven stack nästan genast ut til stugan. Jag var nyfiken på temperaturen i kylskåpet och blev lite besviken när den var så hög som tolv grader. Jag tog mig då före att dra upp veken lite, lägga in några frysklampar samt ställa in skåpet i förrådet igen. Det gjorde susen. Det vart nästan genast 8 grader men sedan, när frysklamparna tinat fortsatte det ändå neråt och har stått på omkring sex grader hela dagen. Det känns härligt att mötas av ett kallras när man öppnar kylskåpsdörren.


Dagen har i övrigt förflutit precis som jag hoppats och i visa mån bättre för plötsligt sök det upp ett helt oanmält besök. Det var Anders studentkassan Bobo, som testade att besöka stugan och som hade med sig en påse bullar. Han stannade till kvällsmat (två korvar inlindade i tunnbröd) och vi fick en riktigt trevlig eftermiddag tillsammans, det gjorde inget alls att bli avbruten i sin ensamhet av en sådan besökare.



Annars har jag gottat mig åt min enslighet. Målat lite på en present till Jimmy, ätit sill och potatis med nubbe och läst en god bok (Bronsåldersmordet), som visar hur mycket man kan få fram ur ett enstaka gravfynd med hjälp av modern teknik. 


Nu har Noomi och jag gått sista kvällstidningarnas bort till den vackra utsiktsplatsen och jag sitter ute på bryggan och njuter av aftonsvalkan. Det har varit svinvarmt idag också, men tack vare att vi har mycket skugga här så har vi klarat oss rätt bra. Vovven har legat under bryggan och sovit hela dagen och jag har slöat i skugga som jag funnit. 

No comments: