Friday, July 04, 2014

Raindrops keep falling ...

Det har varit regnigt idag också. När jag släppte ut hunden i morse tog hon tre steg ut på gården, tittade sedan mot mig i dörren och ville gå in igen. Inte förrän jag följde med ut på gräsmattan bekvämade hon sig iväg dit och gjorde sin morgontoalett. 
Sedan satt vi och slöade framför TV:n medan svärmor var flitig och bakade kanelbullar. 


Medan dessa gräddades tog vi andra tre en rätt lång promenad, 6 km, under ett relativt uppehåll i regnet, där jag lyckades fota fem - sex nya blombilder. Noomi bar en liten ryggsäck, som ingår i hennes nya träning för att skapa en tryggare hund, som inte är rädd för alla stora hundar. 


Bland de blommor jag fann var denna Linnea den vackraste och den jag visste jag skulle finna. När jag sa att jag skulle ut och fotografera Linnea, trodde folket att jag blivit tokigare än vanligt eftersom Kicki just nu har besök av en kusin som heter så. 


Hemma igen blev det först fika på kaffe med mjölk och färska bullar. "Det är så jävvla gott" för att citera Bengt Anderberg i ett julmagasin på TV för många år sedan. God blev även middagen som bestod av blodplättar med lingonsylt. Slås inte av mycket. 


Även Noomi var helt begeistrad av maten och slickade nära nog i sig skålen där plättarna serverades. Troligtvis till mattes ohöljda förfäran om hon varit här. 


Klockan sex samlades vi framför TV:n igen. Nu för att se Frankrike slå Tyskland i kvartsfinal. Tyvärr blev det inte så. Vi tröstade oss med att gå iväg till grillkåtan vid hembygdsgården där vi halstrade tjocka fina skivor falukorv som åts P tunnbröd. Kicki och Linnea kom efter en stund men had redan ätit. 


Det räckte med fyra torra björkvedsbitar för att skapa all den glöd som behövdes till kvällsmaten. 


Och nu sitter vi och ser Brasilien - Columbia i dagens andra kvartsfinal. Måtte Brasilien vinna för annars blir det revolution i det stackars landet. Inte för fotbollens skull utan för alla umbäranden, korruption och elände som drabbat folket för detta VM:s skull. Se bara på bron som rasade idag, bara för att byggherrarna lagt mer pengar i den egna fickan än i affären som säljer riktig betong. 



No comments: