Friday, July 11, 2014

Surströmming

Torsdag

Dagens begivenhet var surströmmingskalaset hos Kicki och Jonny. Det äger traditionsenligt rum vid denna tid eftersom hon fyller år då. I år 59 och när nästa år kommer på tal fasar hon och pratar om att rymma sin kos. Så det kanske skiter sig med den festen. Men vi gläder oss åt årets kalas, som firas i stugan ovanför stranden av Luleälv.

Från verandan har man denna utsikt ner mot Lule älv
Jonny berättar om sin solcellsenergi på ett sätt
som får mig att allvarligt överväga
sådant även i vår stuga
Innan vi hann så långt hade vi också varit lite nyttiga. Klippt gräsmattan och tittat på en förmodad vattenläcka från duschen i ovanvåningen. Det förstnämnda gick perfekt och det sistnämnda ledde till en insikt om att detta var en sak för proffs. Jag hade också ett intressant tankeutbyte med gruppen kyrkfotografer på Facebook angående nästa veckas resa till Småland. 

Tänk att här var en ENORM snöhög när jag var här senast, i Mars
Vi åker ju varje år (nästan) på en rundtur med Annas mor, någonstans i landet, vilket hon uppskattar mycket. I fjol var det Värmland och tidigare har vi gjort Västergötland, Dalarna, Öland, Gotland, Tornedalen och - faktiskt - Estland. Glasbruk står på årets lista över sevärdheter, men jag tänker nog besöka en och annan intressant kyrka och fick fina tips av gruppmedlemmarna. Kyrkan i Dädesjö, står därvid högst på min önskelista.

Badkrukorna står uppradade i vattenbrynet utefter den fina sandstranden
Alltnog. Vid tvåtiden drog vi oss iväg mot surströmmingen men inledde besöket med att gå ner och bada i älven. Vattnet var klart och friskt och kanske lite kallare än i Kattejaur, men både hunden och jag kastade oss i böljan blå och även Anna efter en stund! Vovven har hejdlöst roligt när hon jagar kastade pinnar i strand-kanten och kastar sig rakt ut i vattnet. Men väldigt noga med att det inte får bli mer än ett par meter ut. Hon simmar bra men det verkar som om hon helst vill bottna. Precis som Anna.

Husets dotter matar hundarna med godis och Noomi visar
prov på överhundligt tålamod genom att sitta bredvid
en annan hund och vänta på sin tur
Husets dotter har valt karl från en liten ö med egen
surströmmingstillverkning av exklusivaste slag!

  Strömmingen åt vi för första gången utomhus ty det är förvånansvärt få mygg vid stugan och vi fick sitta ifred och njuta. Allra bäst v ar att jag, efter maten, erbjöds en hängmatta. Något jag ofta framkastar som en from förhoppning efter måltider, men här fanns det verkligen en matta klar att använda. Där fanns dock knotten så jag blev inte så långvarig.

En fin avslutning på varje måltid
Vid niotiden var vi hemma igen och vi tittade på Ernsts sommarprogram i TV4-play och sedan gick jag och la mig riktigt tidigt, som en förberedelse inför hemfärd i övermorgon. Då gäller det att vara utsövd tidigt och det kräver lite framförhållning med läggtider. Därav kom det sig att jag helt enkelt glömde skriva dagbok igår kväll. Men nu, kl 7 på morgon och med hela huset tyst och sovande, har det blivit gjort och jag är utsövd och pigg.

No comments: