Wednesday, July 16, 2014

Resan till Glasrike, dag 3

Dagens stora begivenhet kom att bli besöket i Bullerbyn, eller Sevedstorp, som den heter på riktigt. Visst, det är en typisk turistfälla, men jag är ändå jätteglad över att ha varit där. I mellangården bor en kvinna som säljer lite smått och gott av gamla halvantika saker. 


Vi kom att hamna i ett långt och trevlig samtal med henne och genast blev besöket betydligt mer äkta kändes det som. Vi fikade också nere i ladugården i ett trevligt och billigt café. 


Efter Bullerbyn blev det Vimmerby där vi cirklade runt lite tills vi återfann det lilla krukmakeri där vi köpte ett par blomkrukor med räfflad dekor förra gången vi var här. En av dessa är nu trasig men idag fick vi alltså kompletterat krukbeståndet. 


Efter Vimmerby fortsatte vi österut mot Västervik där vi också cirklade runt en stund man vi fann en trevlig servering inne vid en hamnkaptenen i centrala stan. När jag skulle parkera upptäckte jag ett VISA-kort i P-automaten. Det stod ett ovanligt namn på kortet och jag fann telefonnumret. 


Efter ett tag fick vi kontakt och en mycket glad och tacksam man kom och hämtade sitt kort och gav mig en hundring i hittelön. Det kändes ju onödigt, men i och för sig vet jag hur mycket besvär han slapp undran i och med att jag tog kortet åt honom. 


Från Västervik styrde vi nu kosan upp till Stinas bror och svägerska som har en stuga några mil norrut. Där fick vi en trevlig kväll med god mat och trivsamt umgänge med Annas kusin som också kom dit. Jag hjälpte honom med att bära in en ny elspis och det kändes väldigt bra att göra nytta på detta sätt. 

1 comment:

e said...

Visst är det roligt när man kan hjälpa till sådär, gjorde något liknande med en mobil en gång. Samtidigt nästan sorgligt att folk blir så överraskat glada :/