Thursday, July 17, 2014

Resan till Glasrike, sista dagen

Jag vaknade först, nästan, för frun i huset kom samtidigt och jag fick den kopp kaffe jag behöver för att inleda dagen väl. Vad mera var. Jag tipsades om att inta min kopp ute i hammocken och där satt jag tills solen började stick mig i ögonen varvid jag flydde till soffgruppen i nordvästra hörnet av huset.

Lägg till bildtext
Sedan resten av huset vaknat vart det frukost och sedan tog Anna och jag, tillsammans med värdinnan, en promenad bort till en kyrkoruin, som lämpligt nog låg bara 700 m bort, medan Stina stannade kvar och underhöll sig med sin bror. Den stackaren, förr en mycket levnadsglad gamäng, drabbades för 19 år sedan av en stroke som förvandlade honom till en smått tragisk figur, som dessutom har svårt att röra sig. Han uppskattar dock att tala om gamla minnen från Murjek och Stina pratar gärna.


Kyrkoruinen var fin och jag tog lite bilder för framtida bruk i min kyrkogrupp. När vi sedan kom åter uppmanade frun i huset oss att slå oss ner ute i trädgården och vänta på att di gamle skulle komma ut. Det gjorde de inte så vi satt kvar där tills det vart lunch. En mycket god sådan. Mätta och belåtna körde vi nu hemåt och resan gick riktigt fort och bra utan någon alltför besvärande eftermiddagstrafik.

Glashyttebutik
 

I Gusum upptäckte vi en skylt om glasbruk så vi for in och fann en liten exklusiv hytta med utsökta föremål till utsökta priser. De allra minsta och puttenuttigaste föremålen gick på 90:- men de var lite för små för att väcka intresse. Vi körde alltså vidare hemåt och lastade av våra grejer innan vi for direkt ut till stugan och åt middag - matjessill och potatis. Jag fick också igång brännaren till kylskåpet någorlunda. Lågan är dock fortfarande för hög så jag får fixa till det i morgon,

No comments: