Friday, October 03, 2014

Fredagsmys mot mörk botten

Idag vaknade vi till duggregn men jag for ändå ut till stugan. Jag hade ju mitt tredje och avslutande prov att göra. Lite mindre motbjudande än första dagen, men nu är det gjort, provet postat och nu är det bara att vänta på ev svar. Direkt efter detta for jag hem och, inspirerad av min svärson, satte jag igång att röja i (de synliga delarna av) lägenheten. Städningen gick fort och det blev fint i kök och vardagsrum, men ännu mer belamrat i tomrummet.


Nu fortsatte jag med att fira kanelbullens dag i morgon. Tänkte att det kunde vara lika bra att ha allt klart redan till morgonfikat så jag bakade kanelbuller. Och inte vilka som helst utan jag gjorde dem på karlsbaderdeg med mycket grädde och smör... Jag gjorde också ett nytt försök att skapa de buttebullar Anna och andra murjeksbor pratar om och som en gammal bagare en gång gjorde där. De är ihåliga med smör och socker på insidan. Jag tror jag har rätt deg  och att det som fattas är tekniken för en hel del av fyllningen flöt ut på plåten. Men allt var hiskeligt gott.


Sist gjorde jag en sak jag funderat på ibland, smörgåsbakelse. Kan man göra smörgåstårta så borde man ju kunna göra smörgåsbakelser. Anna hade sagt att vi skulle ha räkmacka som fredagsgotte och den tanken vidareutve4cklade jag alltså till en riktigt maffig liten bakelse, som blev väldigt bra. Den satt som en smäck till TV4:s idol. Anna uppskattade att komma hem till en nystädad lägenhet, som doftade färska bullar.

Pappa firar sin 94:e födelsedag i augusti
Men överallt har idag svävat vissheten att det nu gått ännu mer utför med vår gamle far. Men till skillnad från vid mors bortgång för sex år sedan så kommer det här med pappa på intet vis oväntat, snarare tvärtom. Och som syster E sa, det känns inte so0m att det är pappa som ligger där på hemmet. Det är en gammal utsliten kropp som bara vegeterar. Den riktige pappa hade jag kontakt sista gången med i januari för två är sedan då jag var där en tisdag, som vanligt och lagade till lutfisk som kvällsmat. Efter det hände något och han blev dramatiskt sämre och har sedan sluttat utför hela tiden. Jag åker ner till honom i morgon bitti så får vi se om det redan är för sent eller om det dröjer några dagar. Så mycket längre räknar inte personalen med att det tar...

No comments: