Wednesday, October 15, 2014

Skivhyllan färdig

Jag skyndade mig ut i morse för att få avsluta det länge emotsedda färdigbyggandet av min nya skivhylla. Jag slipade ändytor, skruvade fast hyllplan och städade sedan bort allt byggspill varefter jag även städade hela verandan; dammsög och plockade och sedan, sedan ställde jag dit mina skivor. Det vart en grann syn.

Stenkakehyllan klar
Jag satte mig nu i soffhörnet med en kopp kaffe och lite gott kaffebröd och njöt av utsikten över rummet. Att det var + 10 grader struntade jag i, det finns ju tröjor. Och inne i storstugan, där vovven låg och sov hela dagen hade stearinljusen värmt upp rummet till behaglig nivå. Ibland undrar jag om det är den syrebrist som uppstår i ett litet rum med levande ljus,, som får henne att ta det så lugnt där. Därför öppnar jag då och då dörren och släpper in lite ny luft.

Härligt att sitta i soffhörnet och se
ut över en renstädad veranda
Jag fortsatte efter lunch med att ge fåglarna sin första måltid för året. Det är kanske lite tidigt, men samtidigt mysigt att sitta inne och se ut på de små befjädrade vänner, som fylkas kring foderautomaten. Jag satte också dit de små skumplastremsor jag gjorde av ett liggunderlag i fjol för att hindra snö från att blåsa in mellan takregel och plasttak. En anordning som fungerade perfekt. Så nu kan vintern komma. Det är bara pumpens avstängning som är kvar, men det är inte hot om riktiga minusgrader än på ett tag. 
När jag lastat bilen för hemförd tog jag med vovven på en skogspromenad och hon blev så enormt glad över detta att jag riktigt skäms över att inte göra det oftare. Men hon har ju haft sin diskbråckdiagnos att ta hand om ett tag även om vi nu får låta henne gå i en kvart. Mycket längre tid tog det inte.
 
En lycklig vovve springer lös i skobgen
På kvällen lämnade jag henne även idag hos Annas kollegas, vars döttrar var mycket lyckliga över detta. Själv hade jag läxhjälp och fick för första gången  hjälpa till med kemi. Det har varje gång suttit ett mycket allvarligt och seriöst högstadiebarn där, som aldrig bevärdigat mig med en blick men igår kom hon plötsligt och ville ha hjälp och det gick bra. Hon sa tack mycket artigt efteråt.

No comments: