Thursday, February 19, 2015

Den ena dagen är den andra lik

Det hände inte så mycket mer idag än igår, bortsett från att jag slapp passa jycken idag. Hon är ju i och för sig inte till stort besvär, men ändå ett ansvar. Idag sov jag tills Anna gått till skolan och kunde så i lugn och ro fara ut till stugan. De senaste dagarnas blidväder har varit så gynnsamt att jag för första gången på länge kunde köra ner bilen till dess vanliga plats.


Därmed hade jag ju också kunnat köra iväg sopor till tippen och även börjat vårstäda, men jag var inte mentalt förberedd på det så städningen får vänta till nästa vecka. I stället tillbringade jag dagen ute på verandan där jag gjorde en ny bild. En motiv jag tänkt på länge och som jag hämtat från inledningen till den gamla fina TV-serien Famna livet, dör man ser ett par ro i en båt en månskensnatt. Jag vart rätt nöjd själv när jag var klar.


Jag upprepade också gårdagens middag; Pytt med stekt ägg, rödbetor och en liten piratakvavit. Det var gott. Det var varmt och skönt på verandan idag och kaminen som stod på hela dagen, skapade en behaglig värme i stugan. Det var rätt blåsigt och det tycker jag är mysigt. Samtidigt sken solen då och då och ute i rönnen hade jag besök av ett otal småfåglar.


Domherren hade jag hört redan på morgonen när jag kom och plötsligt fick jag se honom och hans fru sitta ute i trädet. Det var första gången i år och jätteroligt. Dessutom såg jag även grönsiska för första gången i år samt de gamla vanliga - nötväcka, blåmes, talgoxe, svartmes, koltrast. Jag hade ett trevligt telefonsamtal med syster E och medan vi talade dök en liten Kungsfågel upp i enen söder om verandan och där poserade den en bra stund, men jag kunde ju inte gärna avbryta samtalet så den fick förbli ofotograferad.

Ikväll tog vi sedan ytterligare tre avsnitt av "Svenska hjärtan". Den är riktigt bra...

No comments: