Sunday, February 15, 2015

En händelserik dag

Idag har det varit en händelserik dag. Ja, inte så att vi gjort så mycket, framför allt inte Anna, som legat däckad i magsjuka hela dagen. Först trodde vi det var något hon ätit igår, men sedan lutade det nog mer åt att hon blivit smittad i skolan. Föräldrarna har ju inte tid att vara hemma från jobben och inte lust att vara hemma med sina odrägliga ungar utan vill på alla vis få skolan att passa dem. Det är enligt många skolans viktiga och enda uppgift.

Fin fika
Dagen bjöd nu ett soligt, om än kallt, väder och jag for ut till stugan för att mata fåglarna och ta en lite fika. Till den ändan tog jag med ett vaniljhjärta. Det var som sagt kallt ute, men inne på verandan märktes faktiskt solens värmande effekt. Jag stannade ett par timmar, pratade skrivledes med lillasyster, som satt i sin stuga på sitt håll, och for sedan hem och försjönk framför TV:n och slöade mig igenom resten av dagen.

Med en magsjuk sambo fick jag offra mig och
ta alla de cupcakes vi fick av Paula igår
Det händelserika då? Jo, jag fick av någon outgrundlig anledning för mig att jag skulle kolla vad som hänt den 15 februari tidigare år och det var då det visade sig att det hänt en hel del:

För 1 år sedan ledde Charlotte Kalla stafettlaget till guld i OS. Jag firade detta med pölsa, stekt ägg, rödbetor och en gammeldansk därtill.

För 2 år sedan gjorde Nils och jag en fantastisk tur i Kelly Mountains i västra Irland där turen upp genom the Dunloe Gap var mest minnesvärd. Den turen ska vi göra en repris på om en månad.

För 3 år sedan var jag också i Cork och denna dag ägnade Nils och jag oss åt geocaching i Cork där vi gick utefter en gammal huvudgata och samlade ledtrådar till koordinaterna för själva cachen.

För 4 år sedan idag var jag på väg hem från Paris och i väntan på avgång lyckades jag förirra mig in på Lufthansas lounge där jag försåg mig med madeleinekakor och rött vin. När jag skulle betala fanns där ingen kassa och jag insåg att det var gratis och att jag nog egentligen inte hörde dit.

För 5 år sedan höll jag som bäst på att ladda och packa inför min andra resa till Irland och till Nils nya lägenhet

För 6 år sedan reste jag första gången Irland. Jag for via Dublin där jag tog in på hotell och sedan fortsatte på tåg till Cork nästa dag

För 7 år sedan for jag första gången till Paris. Jag landade på Orly, tog buss in till Montparnasse och lyckades på något sått hitta Erika där. Hennes inlinesgäng p 2-3000 personer var ute och åkte och när de kom i mål träffade jag även Jean för första gången.

Som en extra knorr tittade jag i min allra första dagbok och såg att den 15 februari 1971, för 44 år sedan, var jag och en kompis på väg tillbaka med färja från Fredrikshamn till Göteborg. Vi hade gjort en liten utflykt till Hirtshals för att gå och leta bärnsten på stranden. Vi fann ingen…