Monday, February 02, 2015

Planritning

Jag började dagen med att fara och besiktiga bilen. Jag hade väl egentligen ingen anledning till oro, men man vet ju aldrig vilka dolda fel det kan finnas. Men det gjorde det inte. Jag fick till och med beröm för hur bra bevarad bilen var trots sin ålder. Sådant känns skönt att höra.

Min ateljé
Jag for nu hem till lägenheten igen. Det är lite bekvämare att vara hemma med jycken och dessutom kände jag för att fortsätta måla. Jag håller på med en bild av hur det såg ut i köket i Remmene före 1964. Det finns inga fotografier bevarade så det får bli en ren minneskonstruktion.

Gamla köket
 När jag var klar sände jag iväg bilden till nuvarande ägaren, som genast svarade med ett glatt besked. Han har, utan att känna till den ursprungliga planen, tänkt sig att bygga precis så som det en gång var när han nu renoverar. Det skall bli kul att se resultatet av arbetet.

Nuvarande kök i samma vinkel strax
innan det revs för renovering
I eftermiddag har jag lagat till en fläsklägg med rotmos enligt Per Morbergs recept. Det viktiga där är att potatis, morot och kålrot kokas i det feta spadet från kokningen av köttet. När Morberg serverade denna rätt till Martin Timell i sitt program, sa den senare att han aldrig ätit något så gott. Jag är beredd hålla med honom.

No comments: