Monday, February 09, 2015

En tjurig hund

Jag unnade mig en god sovmorgon sedan Anders och Anna lämnat hemmet på väg till sina respektive jobb. Så småningom var jag dock klar med morgonbestyren och for ut till stugan, mest för att mata fåglarna och kanske ta lite fågelbilder. Jag var också nyfiken på om det hade fastnat någon mus i råttfällorna. Det hade det inte lyckligtvis och sovrummet såg fortfarande betydligt fräschare ut än under det senaste halvåret.


Jag fyllde också mina fröautomater samt smälte en gryta med kokosfett från senaste struvbaket. Det smälta fettet blandade jag med havregryn, som jag fann när jag städade förra veckan. I detta planterade jag ett snöre och sedan fick alltihop stelna tills jag kunde hänga upp grynkakan i trädet.


En som inte gillade stugan idag var vovven. Hon hade fått smaka på friheten förra veckan och varit borta i säkert tjugo minuter. Nu häll jag henne strikt bunden och hon var våldsamt tjurig över detta. Hon satt så långt bort på stigen hon bara kunde och vägrade komma på lockrop. Hon vägrade till och med att smaka på Cesars hundpastej.


Jag lät henne vara men till slut såg jag att hon stod och darrade av kyla och drog in henne i värmen med milt våld. Där fann hon sig tillrätta i favoritpläden och när vi strax därefter åter kom hem lät hon sig väl smaka av pastejen. Resten av eftermiddagen tillbringade vi i vila respektive dagboksskrivande. När Anna kom hem åt vi lax med riven och stekt blomkål. Mycket gott. Kvällen ägnades sedan TV.

No comments: