Friday, February 13, 2015

Gundlebacken

Jag började min dag, sedan Anna gått till jobbet, med att förbereda en Alla-Hjärtans-Dagpresent. Hon skall få kaffe på sängen med vaniljhjärtan i morgon. Saker har vi övernog av, så en present som i tidens fullbordan försvinner ut genom avloppet är den allra bästa. Det var länge sedan jag gjorde hjärtan och det recept jag fann på nätet var nog inte optimalt, för flera av hjärtanen sprack när jag tog ut dem. Till slut hade jag dock så många hela att det även räcker till vår dessert i morgon kväll.


När baket var klart, hjärtana svalnade och gömda högt upp i garderoben, stack jag ut till stugan. Jag tog bara med kamera och lite mat och ägnade mig åt at sitta och njuta av friden ett par timmar, med kamera och kaffe och bröd inom bekvämt räckhåll. Det är en härlig plats att vara på.

Ljus- och värmekälla på verandean
När jag kom hem fortsatte jag grotta ner mig i Olles o Lisa gamla gård och lyckades även idag göra ett fynd. På lantmäteriet fann jag en karta som visar hur ursprungsgården, den gård Jonas på Åsen köpte 1864, delades upp mellan svärsönerna Alfred och Aron samt änkans nye man, Lasse Johansson, 1895. Då hade laga skifte genomförts sedan många år och de nya gårdarna och ägorna säkert i anspråktagna, men nu blev det alltså ett formellt avslut på skiftet.


Det spännande var att det nu finns en första karta över mors föräldrahem och där ser man att 1895 fanns det en ladugård och en boningshus och inget mer. Boningshuset har varken veranda eller det sidorum som senare blev Olles sovrum. Funderar på att försöka göra en bildmässig rekonstruktion av gården som den såg ut då. Sist idag gjorde jag en läcker soppa/gryta på linser och högrev från viktväktarna. Ett riktigt långkok, som vart mycket gott och nu nu följer vi Skavlan efter att ha sett andra semifinalen i På spåret.

No comments: