Tuesday, February 10, 2015

Vårpromenad

Idag var det så vacker väder att jag inte med bästa vilja i världen kunde försvara ett stilla innesittande. Sedan jag ägnat förmiddagen åt att skriva rent dagbok tog jag med vovven ut på långpromenad efter lunch. Så värst långt var det nu inte, bara runt kvarteret men det tog sin modiga halvtimme nu när jag lät jycken ställa sig och lukta på så mycket urin den ville. Den tycker om sånt.


Det var dock inte så bra för mina benmuskler. Jag har fortfarande besvär med smärtor i benmusklerna. Det onda flyttar runt och för tillfället är det höger lårmuskel som jäklas. Den blev inte så värst mycket bättre av "långpromenad" men nu fram mot kvällen har den återgått till det vanliga.

Magnisa, som jag minns det och som det syns på gamla foton
Eftermiddagen ägnade jag nu lite målning och denna gång blev det magasinet i Remmene, så som det såg ut när jag var liten. Det kallades alltid "Magnisa" eftersom det från början varit bostad åt en man som hette Magnus och bodde nere i Myra. Han hade ett litet torp till sig och sin familj med hus, lagård och fruktträd. Nu finns det inte ett spår av detta, men jag minns att det fortfarande fanns en handpump och en brunn vid den gamla tomtplatsen, när jag var liten.

Mors minnesbild av Magnisa på dess ursprungsplats. De
två böjda kvinnor som skymtar i högerkanten är Magnisa töser, Britta
och Johanna, som brukade torpet de sista åren.  Magnus dog 1918, Britta 1935
och Johanna 1938. Mamma har skrivit att hon gått dit med
saffransbröd till jul när hon var liten.
Innan mor dog bad jag henne försöka rita upp en teckning av hur stället sett ut och det gjorde hon och bilderna har jag någonstans i min dator. Hittar jag dem lägger jag ut dem. Tills vidare får ni nöja er med målningen av huset som det såg ut när det restes på nytt bakom lagården i Remmene.

Där någonstans låg Magnisa torp.
I mors dagbok står det en notering i mitten av April 1942 om att hon och Olle är nere i Myra och plockar ner tegel på huset eftersom "de skall ta hem det". Sist ikväll var jag på körsång.

No comments: