Thursday, March 12, 2015

Evert Taube 125 år

Idag tyckte vi att vi utnyttjade storstadens faciliteter när vi gick på en gratis minneskonsert i Mariakyrkan, till minne av Evert Taube som föddes denna dag för 125 år sedan. Det är märkligt, men Anna sänker alltid medelåldern på publiken till de evenemang jag tar med henne på. Konserten var dock bra även om vi hade haft lite otur med placeringen. Vi satt alldeles under en högtalare där dragspelet fullkomligt dränkte den vackra körsången.

Ordförande i Taubesällskapet hälsar välkommen
Efter konserten hade vi ett fantastiskt oflyt med kommunikationerna, där ett "olycksfall" i tunnelbanan vid centralen spelade största rollen. Till all lycka såg vi inget av olyckan, men vi undrade vem som hoppat nu...


Före konserten hade vi bättre flyt. Vi skulle ses på en av våra favoritrestauranger, en liten indisk sylta, i närheten av Mariatorget. Anna kom från skolan och jag från tunnelbanan, och rätt vad det var såg vi varann tvärs över gatan och det var ju lite turligt. Vi har varit där så ofta att vi är rätt säkra på att vara igenkända av den lille man som driver stället. Det är inget särskilt märkligt med stället, tvärt om, men vi trivs bra och idag åt vi lamm och kyckling. Anna fick in sin mat på en hett järnfat där köttet fortfarande puttrade bland sina grönsaker.



Ännu tidigare idag var jag ute i Täby på en uthyrningsfirma, som annonserat om att de sålde klappstolar med sittdyna för 10 kr styck. Jag köpte sex stycken och efter fotografering lastade jag in dem i vår lilla grå bod där de fick bra plats.

Stenbro vid Ella krog i Täby


I övrigt har jag fotat fåglar idag också men även en gammal f.d. bro, som är med i ett par Åsanissefilmer. Jag är ju med i lite konstiga grupper på Facebook och där passar sådana bilder bra.

No comments: