Wednesday, March 04, 2015

Soppteater

Idag har jag varit på soppteater för första gången i Stockholm. Jag minns att jag såg soppteater en gång för länge sedan i Lilla Edet också och att en av skådespelarna då gick omkring och serverade plommonbrännvin till vissa i publiken. Däribland mig. Något sådant fick jag inte idag, men det kändes ändå väldigt välkomnande att gå in till sitt bord där soppa med bröd, vatten och kaffe stod framdukat.


Det var fullsatt och det var kanske inte så märkligt att det nästan uteslutande var pensionärer i publiken. Desto märkligare var det att publiken till säker 95 % bestod av kvinnor. Kanske är karlar för bekväma för att ge sig in till stan och gå på teater eller också är de för ointresserade. Det är i så fall synd för det här är något jag skall göra fler gånger.


Dagens föreställning handlade om två skådisar som förr turnerat med en föreställning om Fred Astair och Ginger Rogers. De hade separerat under dramatiska former men skulle nu försöka sluta fred och göra come-back. Allt omramades, precis som jag hoppats, av de gamla kända sångerna - Cheek to cheek, I´m in Heaven, Sweet potato swing m.fl.

Dressed for success!
Föreställningen varade bara en timme och resten av dagen ägnade jag åt att göra ett bildspel i present till Paula på hennes födelsedag. Det bygger på alla hennes skolfotografier genom åren. Vid sextiden drog jag mig dock iväg till min lilla matteelev, som jag inte träffat på flera veckor. Han var dock idel öra och familjen säker väldigt glad för alla höll sig ur vägen  den timme vi jobbade. Sist hämtade jag Anna efter hennes kör och nu sitter vi och slötittar på TV innan läggdags.

No comments: