Friday, March 06, 2015

Inför helgen

Paula fyller år på måndag men kalaset skall vi ha i morgon. Anna lanserade tanken på att ha det som ett Afternoon tea och det nappade vi andra på. Paula och Anna skall göra alla snittar och scones och dukningar och städningar i morgon och eftersom jag gärna hjälper den som hjälper sig själv så har jag fixat alla de små goda kakor som här till idag. Jag tycker ju sådant är väldigt roligt så jag har legat i ordentligt och nådde mitt mål att presentera ett överdåd av kakor och bakverk, när Anna och Paula kom hem. De blev vederbörligen imponerade!

Jag började med nötmuffins och citronmuffins.
De skall förvandlas till vackra Cup Cakes i morgon.
Närmast liugger också en mjuk apelsinkaka

Dessa kakor kommer från Norrbotten och kallas Kangos-
kakor. De ser inte mycket ut för världen, men de smakar
som de allra läckraste smörkex.

Apelsinkakan har fått sin chokladglasyr. I morgon
skall den få ett virrvarr av tunna linjer i vit choklad
över sig
och sedan skäras i små läckra rutor.

18 små glas fyllda med chokladmousse. De skall
pyntas med citronmeliss och hallon i morgon

Massor av små gulliga Petit Chouxer, som skall
fyllas med vanijkräm i morgon

Och detta är en brownie. Så ser den ut. Skall bara
skäras upp och inget mer i morgon
Utöver detta har jag inte gjort så mycket mer idag. Jo, jag var och handlade alla ingredienser på ICA-Maxi i morse och på kvällen har vi suttit och tittat på Let´s dance. Jag chattade med lilla syster under tiden, vilket är betydligt mer givande...

No comments: