Saturday, July 30, 2016

Byxknappens budskap

Knappen på bilden är en fin gammal SJ-knapp. Den har suttit på något klädesplagg, som min svärfar en gång bar, men hamnade i byxlinningen på mina jeans, när jag var här uppe i påskas. Den ursprungliga knappen hade försvunnit av outgrundlig anledning
Sedan dessa har SJ-knappen levt ett farligt liv. Trådarna, som fäst den, har ansträngts till det yttersta och häromdagen gav de upp. Efter en djup inandning orkade de inte längre och knappen for med en smäll ut över golvet.


Detta blev ett budskap till mig; nu måste jag ta tag i det här med vikten. Jag vet ju så innerligt väl HUR jag skall göra. Problemet är ATT göra det. Men nu känns det som att knappen gett mig den rätta motiveringen. Och dessutom – jag skall ju fira dotterns födelsedag på lokal om någon månad. Där är det minst sagt slipstvång så till dess måste jag kunna landa i finkläderna.
Det skall nog gå bra. Sedan två dagar har jag iakttagit sträng diet och motstått svärmors mest frestande kakor, bullar och bakverk.

No comments: