Sunday, July 03, 2016

Solen skiner även på liten stuga

Dagen har bjudit på vackert väder. Blå himmel, vita moln och sol. Samt ett och annat pyttelitet regnstänk, men det kan man leva med. Jag utnyttjade vädret och for till släktgården ännu en gång, där jag idag kunde sitta borta vid stora stenen och se ut över slätten. Med kaffe och dopp inom bekvämt räckhåll.


Sedan gjorde jag inte så mycket mer. Ty tro det eller ej. När man sitter där och ser på träden och gräset och stenarna rinner rader av gamla minnen upp genom huvudet och tiden bara rusar iväg. Utsikten norrut var inte heller att förakta. Det var där borta vi hängde hö på den tiden det fanns häsjor på de åkrar där det nu ligger vita plastbalar.


Fram mot förkvällen gav jag mig dock. Jag stannade redan uppe vid Skinte där man haft arkeologiska utgrävningar. När en cykelbana skulle läggas till vid vägen upptäckte man fornminnen från järnåldern. Arbetet fick avstanna och arkeologer kallas in för att gå igenom marken.


Dessa ser saker som vi vanliga inte lägger märke till. Ser ni den lite mörkare fläcken i bildens mitt? Det är vad som finns kvar av en grop där askan efter en kär anförvant grävdes ner för tvåtusen år sedan. Det skall till arkeologögon för att se sådant.


På nästa bild är det tydligare att det finns något, som skapats av människor. Jag, för min del, tycker det verkar vara en husgrund, men det kan ju också vara en stenkammargrav. Man brukade väl inte bygga hus på gravfälten?


Väl hemkommen satte jag mig på verandan och beundrade Fido, den lilla gräsrobot, som så troget kör fram och tillbaka över gräsmattan och håller den fin som en golfbana.


Efter en stund var det dags för middag och vi fick avnjuta de läckerheter, som far i huset trollade fram vid grillen. Och nu skall vi se på Matchen! Island - Frankrike. När de vann mot England var jag inte så förvånad, men nu tror jag det är slut. Hoppas bara att de inte får så mycket stryk att det blir pinsamt utan att de faller med flaggan i topp.


För övrigt kan sägas, att barnen samlats på Irland för att fira den förstföddes fyrtioårsdag. Även lilla E är med och morbror Anders gläds åt att få besöka The Well med sin lilla niece.


PS: För att sätta en stor värdig prick över denna helgs I tog lillasyster E fram en glasstårta från Klings ur frysen. Den var mäktig och god!!!! 

No comments: