Saturday, July 23, 2016

Ingen lök på laxen

Vi har haft en slö dag idag. Jag kunde sitta uppe vid köksbordet i drygt två timmar i morse innan resten av huset staplade upp och serverade mig frukost. Fast det blev nog mer en brunch. En läcker sådan bestående av stekta bitar blodpalt med lingon. Mums.


Dagens begivenhet var det traditionella besöket på Laxholmen, en urgammal fångstplats för lax, som nu, när Vattenfall reglerat älven kommit att bli en trivsam lite hembygdsgård. Den drivs av ideella krafter som serverar laxsmörgåsar och kaffe. Idag under ledning av en tant, som nog gjort detta i hundra år och säkert ansåg sig veta hur det skall göras. Jag insåg väldigt snabbt hur det inte skall göras. Hon arbetade så i ultrarapid att man fick titta länge för att se om hon överhuvud taget rörde sig.


Nåväl. Vi fick vårt kaffe och våra mackor och de var goda även om det inte fanns någon lök på. Bara dill och citron, men det är också gott. På lördagar är det alltid musikunderhållning om somrarna och idag var det två glada gossar från Morjärv, som kallade sig Ortens Patrask. De var duktiga musiker och sjöng mestadels svängiga och roliga låtar. Och ibland någon liten smörig ballad men det får man dras med.


När de var klara for vi hem och åt middag varefter jag såg fram mot en lugn kväll med släktforskande framför datorn. Anna ville annat. Hon ville dra ut mig på skogspromenad på cykelstigen. En väg som är bra på vintern men bemängd med mygg sommartid. Det var argument som inte bet och snart fann jag mig gående, viftandes med en björkruska. Fast det var inte så farligt med mygg och minst var det inne i skogen.


Vi kom åter helskinnade och jag tog genast en kall dusch. Skönt i den hemska värme på nära nog 28 grader, som vi haft idag. Och nu sitter vi och väntar på att klockan skall bli åtta så vi kan se Rickard Olsson i ettan. I Fyran går dock något kryssprogram, som vänder sig till långtidsarbetslösa och förståndshandikappade och det finns risk att svärmor hellre ser det... Vi får se hur det blir... Det BLEV Rickard Olsson!!

No comments: