Friday, August 05, 2016

Bordläggning

Vi lever i en spännande värld här ute. Idag, när vi skulle diska, tog vattnet ännu en gång slut. Strålen slutade rinna med en suck och vi såg åter en mödosam period med pumpen framför oss. Först stack vi dock ner till pumphuset och där var all ström borta. Ett hopp tändes. Kanske var det bara jordfelsbrytaren? Jo, så var det! Jag vred på den igen och vattnet strömmade åter klart och friskt ur kranen.

Anna föreslog nu att vi borde göra rent verandataket. Tallen ovanför släpper ner massor av barr och kottar så något måste göras. Anders erbjöd sig genast som frivillig uppe på taket med en borste och han sopade rent så långt den nådde. Själv använde jag en skrapa, formad efter ränndalarna, som jag gjorde i fjol, och när vi fått undan allt löst tog vi upp slangen och spolade för glatta livet.


Det blev riktigt bra och nöjda med oss själva tog vi elvakaffe (kl 13) med stugordförande M, som kom upp och ville veta mer om strömavbrottet. Jag passade också på att in en trädgårdstomte i vår nya installation, men Anna vart mer ledsen än förtretad så jag tog snart bort den.  Efter det for vi in till stan för att duscha och handla lite. Jag skulle köpa en bräda till en bordsskiva och en säck torv till utedasset. Anna och Anders ville till Mall of Scandinavia och jag körde dem dit varefter jag själv fortsatte ut till stugan.


Vi köpte en lång vaxduk till våra utebord ifjol, men den blev lite lång. Det fattas en meter bord och igår kom vi på att om jag byggde en skiva på 70 x 100 cm och la den på ett gammalt campingbord så skulle det bli en perfekt förlängning av långbordet. Det behövde inte bli något formfulländat verk, så jag valde en bräda råspont och utgick från ett gammalt hyllplan. Det blev jättebra och jag var precis klar när Anna ringde och ville bli hämtad.


Då hade vi ett uppdrag kvar. Mellangrabben Grus hade tappat sin iphone i asfalten och den var så gammal att försäkringen bara skulle bidra med 207 kronor till en ny. Nu är det ju så att Anna bytte till en 6SE för ett tag sedan och hennes gamla ligger oanvänd. Givetvis skänkte hon nu denna till gossen och hela familjen tog emot med stora famnen och en ny mazarinfika. Det må vara hänt. Jag hade vägt mig hemma och vågen hade varit snäll. Och nu sitter vi åter ute i stugan och idag lyssnar vi på Sommar med Carolina Klüft

No comments: